ارغا

ارغا روستای واقع در استان خراسان رضوی و از توابع شهرستان خلیل آباد که فاصله ی 5 کیلومتری تا شهرستان خلیل آباد و فاصله ی 225 کیلومتری تا مرکز استان را دارا می باشد.ارغا با 726 خانوار و جمعیتی بالغ بر 2631 نفر یکی از روستاهای بزرگ منطقه محسوب می شود.

مردم روستا مردمی خون گرم،قانع،مهمانوازاند که اکثر آنان کشاورز بوده که از این راه امرار معاش می کنند،عده ای دیگر نیز به دامداری ،زنبور داری ،قالی بافی ،پرورش ماهی،پرورش گیاهان گل خانه ای و... مشغول اند.

محصولاتی که کشاورزان روستا تولید و روانه ی بازار مصرف می کنند عبارت اند از:

انگور،کشمش،انار،پسته،زعفران،گندم،جو،ذرت،صیفی جات،پنبه،چغندر،کنجت و...

زمین های زراعی روستا توسط 14 حلقه چاه عمیق و یک رود خانه ی فصلی به نام ششطراز آبیاری می شوند.

امکانات تحصیلی روستا تا مقطع راهنمایی برای فرزندان این روستا فراهم بوده و برای ادامه ی تحصیل در مقطع دبیرستان ناگزیر باید به شهرستان خلیل آباد بروند،آنان اوقات فراغت خود را نیز در کنار پرداختن به امور کشاورزی با ورزش کردن در رشته های مختلف از جمله فوتبال،والیبال،تنیس و... پر می کنند و در این زمینه ها نیز صاحب مقام هایی نیز شده اند.

اهالی روستا برای عقاید و مذهب (شیعه)خود ارزش زیادی قائل اند که در این زمینه  با کمک و یاری هم تعداد 5 مسجد و 3 حسینیه ساخته اند .امامزاده قاسم (ع)نیز جلوه ی ویژه ای به روستا بخشیده است – بنای این امامزاده بیش از 300 سال قدمت دارد و هر ساله پذیرای علاقه مندان و شیفتگان اهل بیت (ع) از نقاط دور و نزدیک می باشد.

سطح بهداشتی مردم روستا در حد مطلوب بوده ،چرا که روستا دارای 2 خانه ی بهداشت و یک بهداری برای ارائه ی خدمات بهداشتی و درمانی بوده که دارای پزشک عمومی و تعدادی بهورز و ماما روستایی مجرب بوده که از روستاهای مجاور نیز برای مداوا به پزشک این روستا مراجعه می شود.البته لازم به ذکر است که یک بهداری با تجهیزات کامل در حال احداث می باشد .

در پایان از زحمات بی دریغ دهیار محترم  و شوراهای اسلامی روستا به خاطر اقداماتی چون:

اجرای طرح هادی روستا،توسعه ی معابر،تسطیح و حصار کشی میدان ورزشی ،جدول کشی،آسفالت معابر عمومی،نصب تابلو،جمع آوری زباله ها،بهسازی مزار شهدا و حصار کشی قبرستان و... که به پیشرفت و توسعه ی روستا کمک شایانی کرده است،کمال تشکر را داریم.

پایان

 


برچسب‌ها:

تاريخ : 21 / 6 / 1390برچسب:, | 11:12 | نویسنده : 331 |

(امام صادق(ع): در میان کارها هیچ کاری نزد خدا محبوبتر از کشاورزی نیست.)

 جهش های کشاورزی و تکنیک های زراعی:

 روش های کشت و زرع به سبب استفاده از ابزار کشاورزی که به کمک حیوانات بارکش کشیده می شود، تغییر یافته اند. این شکل جدید بهره برداری از خاک چشم انداز زراعی را دگرگون ساخته و به ویژه به نفع کسانی که مالک این ابزار و حیوانات هستند، تمام شده است. اما در حال حاضر کمبود زمین مشکلی اساسی در غالب روستاهاست. دلایل اصلی این دشواری عبارتند از: افزایش جمعیت، قطعه قطعه شدن زمین های قابل کشت و ابزارجدید کشاورزی که امکان بهره برداری از سطوح را فراهم کرده اند. کمبود زمین رؤسای بعضی از خانواده ها را ناگزیر کرده از کسانی که زمین زیاد دارند زمین به عاریت بگیرند.

 (مسائل توسعه روستایی، ژان تریکار، پل پلیسه، ژیل سوته. مترجم : ابولحسن سروقد مقدم. ناشر:معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی)

 

 

 


برچسب‌ها:

تاريخ : 21 / 6 / 1390برچسب:, | 11:12 | نویسنده : 331 |

آيا تا كنون فكر كرده ايد كه ارغا بعني چه ؟ و يا ريشه اين واژه چيست ؟

 در فرهنگ لغت دهخدا واژه ‍‍» ارغا » به معناي جوي آب و رودخانه آمده است . افراد مسن و كهنسال روستا در مورد اين واژه چنين بيان مي كنند كه چون روستاي ما داراي اب فراوان است در قديم آنرا غرقاب يا ارقاب مي ناميده اند كه به مرور زمان به ارقا تغيير يافته و هم اكنون هم اين واژه را هم به صورت ارغا و هم به صورت ارقا مي نويسند.

البته بعضي ديگر از بزرگان روستا براين باورند كه در هزاران سال پيش خان بزرگي به نام ايرج خان در شمال شهر خارزنج ( خليل آباد امروزي ) به كشاورزي مشغول بوده است . و از آب رودخانه براي كشت و زرع استفاده مي كرده است و در هنگام پيري و در اواخر عمرش براي جلوگيري از ايجاد تفرقه و اختلاف بين فرزندانش تصميم گرفت كه اب رودخانه را به شش قسمت مساوي بين فرزندانش تقسيم كند كه در همين راستا دو قسمت را به پسر بزرگش كهندل ، يك قسمت را به جابوزا ، يك قسمت به اَرغَن ، يك قسمت نيز به مزدك ( نه مزدك دوره ايران باستان ) و قسمت آخر نيز به پسر ديگرش كه قوي هيكل بود يعني بيژن گرد واگذار كرد تا بدين وسيله كشاورزي كنند .

آنها هر كدام سهم خود را از رودخانه به گوشه اي از منطقه خليل آباد روانه كردند و در منطقه مورد نظر خود به كشاورزي مشغول شدند و بدين ترتيب آباديهايي كه توسط آنها به وجود امد ، به نامهاي آنها ناميده شد كه به ترتيب با نامهاي كندر ، جابوز ، ارغا ، مزده و بزنجرد شناخته می شوند 


برچسب‌ها:

تاريخ : 21 / 6 / 1390برچسب:, | 11:12 | نویسنده : 331 |

 

يرفع الله الذين آمنو منكم و الذين اوتوالعلم درجات ( مجادله ، 11 )

«خدا مقام اهل ايمان و دانشمندان عالم را در دو جهان رفيع مي گرداند».

 

كار علمي و ميدان علم ، سنگر بزرگي در ميدان جهاداست ، لذا با استفاده از تحقيقات علمي كه ارزش بسيار بالايي دارد بايد زمينه هاي رشد و شكوفايي هر چه بيشتر ايران اسلامي را فراهم آوريم . (مقام معظم رهبري)

 

علم و دانش ثروت هايي هستند كه با كسب و فراگيري آنها ، هر جامعه اي رو به سوي پيشرفت و تعالي گام بر مي دارد. جامعه روستايي نيز در اين زمينه ، از پويايي و شكوفايي باالنسبه چشمگيري بر خوردار است به طوري كه اگر ما نگاهي به پيشينه اكثر انديشمندان ، عالمان ،روشنفكران و چهره هاي موفق و ماندگار جامعه خود بيندازيم ، شاهد اين خواهيم بود كه اكثر اين افراد ريشه در روستا و زندگي روستايي دارند.

آيا تا كنون با خود انديشيده ايد كه چه عواملي در رشد و شكوفايي استعدادها و توانايي هاي فرزندان روستايي مي تواند دخيل باشد ؟

در اينجا ابتدا طرف صحبت ما خانواده ها مي باشند . خانواده هاي گرامي عزيز ، فرزندان امانت هاي بزرگي از سوي خداي منان در دست شما هستنذد كه تازه وظيفه شما ، نگهداري درست از اين امانت نيست ، بلكه علاوه بر نگهباني اين موجود گران سنگ و گران قدر، شما رسالت داريد كه آنها را پرورش دهيد، يعني آنچه در آغاز ، در اختيار شما قرار مي گيرد، مجموعه اي ازاستعدادهاي شگفت انگيزي است كه انسان دارد و هنگامي كه شما اين امانت را به جامعه تحويل مي دهيد بايد اين استعدادها در مسير خود رشد كرده و به كمال رسيده باشد. پس چرا ما زمينه و شرايط لازم را براي رشد و پرورش اين استعدادها فراهم نسازيم ؟ چرا بايد فرزندان ما در يك سطح آگاهي و علمي پاييني باقي بمانند و استعدادهايي كه قابليت رسيدن به بالاترين مدارج علمي و دانشگاهي را دارا مي باشند ، از اين نعمت محروم سازيم ؟


برچسب‌ها:

تاريخ : 21 / 6 / 1390برچسب:, | 11:12 | نویسنده : 331 |

دانستني ها و گفتني ها

اثرات مخرب تلفن همراه بر نوجوانان

استفاده مداوم از تلفن‌های همراه، برای نوجوانان کم خوابی و استرس بیش از حد به بار مي آورد . به گزارشي، تحقیق روی 21 نوجوان سوئدی که بین 14 تا 20 سال سن داشتند، نشان می‌دهد آنهایی که ساعات  بیشتری از تلفن همراه استفاده می‌کنند، به مشکلات کم خوابی و استرس دچار می شوند...


برچسب‌ها:

تاريخ : 21 / 6 / 1390برچسب:, | 11:12 | نویسنده : 331 |

امامزاده روستا یکی از برکات روستا است که وجود آن برای ما یک غنیمت محسوب می شود،بطوریکه بسیاری ازاهالی سال نو را درکنار این بارگاه تحویل می کنند.به دلیل اهمیّت این موضوع وهمچنین لزوم رسیدگی به این مکان به سراغ جناب آقای محمد محمدزاده مسئول امور دینی وفرهنگی اداره اوقاف وامور خیریه شهرستان کاشمر رفتیم تا اطلاعاتی در مورد این امامزاده به مابدهند.ایشان درمورد وضعیت شجره نامه امامزاده به این نکته اشاره کردندکه امامزاده شجره نامه مستندی نداردواطلاعاتی که ازاین امامزاده دردست است همان اطلاعاتی است که تابلوی نصب شده است که ما آنها را دراینجا ذکر نمی کنیم وعلاقمندان می توانند این اطلاعات راداخل امامزاده مشاهده نمایند.

سپس درمورد برنامه های توسعه وبهسازی امامزاده از ایشان پرسیدیم که درجواب به ما گفتند:آبادی امامزاده ها براساس درآمد آنهاست واز آنجا که درآمد امامزاده ارغا جوابگوی مخارج آن نیست لذا آبادی این امامزاده تحت الشعاع قرار گرفته است.(درآمدهای امامزاده از محل چهار ساعت آب چاه مزار که سالیانه 140000 تومان می باشد به مزایده گذاشته شده است(البته هنوز کسی برای اجاره آب مراجعه نکرده)همچنین درسال جاری امامزاده دوبار غبارروبی شده است که در تاریخ16/1/88مبلغ94000تومان ودرتازیخ20/3/88مبلغ 380000تومان جمع آوری شده است).

در ادامه محمدزاده به طرح جامع بهسازی اماکن متبرکه اشاره کردوگفت کار نقشه برداری اولیه یرای بهسازی وآبادانی امامزاده انجام شده وبرای بررسی وتصویب به شورای مهندسین زیست کاوش مشهد ارجاع شده است که با تصویب این طرح وجذب وتأمین اعتبارات لازم اقدامات لازم برای شروع به کار انجام خواهدشد.وی اظهار امیدواری کردکه تا قبل از مهـر این طرح در این شورا تصویب خواهد شد.محمدزاده با اشاره به اینکه اداره آثار باستانی اجازه نمی دهد که اوقاف درداخل حرم ساخت وسازکند ومرمّت وبازسازی فضای داخلی حرم به عهده اداره آثار باستانی است گفت فضای بیرونی امامزاده وگنبد آن بزودی بازسازی خواهد شد.


برچسب‌ها:

تاريخ : 21 / 6 / 1390برچسب:, | 11:12 | نویسنده : 331 |

قابل توجه اهالی محترم روستا:

کتابخانه باشگاه کشاورزان جوان با دارا بودن بیش از دو هزار و پانصد عنوان کتاب در روزهای فرد پذیرای برادران و در روزهای زوج پذیرای خواهران علاقه مند به کتاب و کتابخوانی می باشد


برچسب‌ها:

تاريخ : 21 / 6 / 1390برچسب:, | 11:12 | نویسنده : 331 |

صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • کردی آنلاین